vakiel
ارائه خدمات حقوقي

ثبت سفارش كالاي وارداتي چيست؟ يكي از اولين گام‌هايي است كه يك تاجر بايد با آن آشنا باشد. و پيش از شروع فرايند واردات در زمان مناسب و با دقت كافي آن عمل را انجام دهد. ثبت سفارش واردات مي‌باشد. تاجر با انجام ثبت سفارش درواقع صاحب سندي از جانب وزارت بازرگاني و سازمان توسعه و تجارت مي‌شود. كه نشان مي‌دهد واردات كالاي مورد نظر وي قانوني است. در ادامه با مفهوم و عمليات ثبت كالاي وارداتي بيشتر آشنا مي‌شويم.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.
منبع: ثبت سفارش كالاي وارداتي | سامانه ثبت سفارش واردات

ثبت سفارش كالاي وارداتي چيست ؟

گام اول تاجران و بازرگانان پيش از شروع فرايند واردات كالا، ثبت سفارش كالاي وارداتي است. ثبت سفارش كالاي وارداتي يك پروسه اداري است. كه درنتيجه آن وزارت بازرگاني كشور و سازمان توسعه و تجارت سندي را به تاجر يا بازرگان تحويل مي‌دهد. سند مذكور بيانگر آن است كه واردات كالاي مورد نظر تاجر تحت نظارت سازمان‌هاي مربوطه قرار دارد و كاملاً قانوني است. بدين ترتيب ثبت كالاي وارداتي و علاوه بر آن دريافت پيش فاكتور از فروشنده، اقدامات اوليه تاجر براي واردات كالا مي‌باشد.

سند صادرشده پس از ثبت كالاي وارداتي داراي اطلاعاتي شامل يك كد عددي 8 رقمي مي‌شود. كه به همراه كد، تاريخ پروفرما (پيش فاكتور) و نام شركتي كه متقاضي مجوز است در سند درج مي‌شود. صاحب كالا يا همان تاجر از اين سند هنگام ترخيص كالاي خود از گمرك استفاده مي‌كند. اين سند نشان‌دهنده مالكيت دارنده سند، بر كالاي واردشده مي‌شود.
نحوه ثبت سفارش كالاي وارداتي

جهت ثبت واردات تا چند سال قبل متقاضي بايد به سازمان توسعه و تجارت مراجعه و درخواست خود را با ارائه مدارك و اسناد لازم ثبت مي‌كردند. تا اين سازمان سند و مجوز ثبت سفارش كالا را صادر كند. اما امروزه ثبت سفارش به صورت الكترونيك انجام مي‌شود. افراد متقاضي مي‌توانند با مراجعه به سايت sabtaresh.tpo.ir درخواست خود را ثبت نمايند. و بدون لزوم به مراجعه حضوري، مجوز خود را دريافت كنند.

اين سامانه اينترنتي در تمام 24 ساعت از روز براي متقاضيان حقوقي و حقيقي ثبت سفارش كالاي وارداتي در دسترس است. متقاضيان با مراجعه به سايت ابتدا بايد در سايت ثبت‌نام نمايند و يك نام كاربري و رمز عبور ايجاد نمايند. و پس‌ازآن مي‌توانند با نام كاربري خود در سايت اقدام به ثبت كالاي وارداتي نمايند. خوب است بدانيد تمامي پيگيري‌هاي لازم جهت ثبت سفارش و دريافت تأييديه‌ها از طريق همين سامانه و به صورت الكترونيك قابل انجام است.

مراحل ثبت كالاي وارداتي

در يك تقسيم‌بندي كلي مي‌توانيم مراحل ثبت كالاي وارداتي را به 6 بخش تقسيم كنيم. كه اين 6 بخش شامل موارد زير مي‌شود.

مرحله اول ثبت سفارش، دريافت كد تعرفه كالاي وارداتي مي‌باشد.

دومين مرحله دريافت پروفرما يا به عبارت ديگر پيش فاكتور فروش از فروشنده كالا است.

سومين مرحله، مراجعه به سامانه اينترنتي سازمان توسعه و تجارت براي ثبت كالاي وارداتي. و تكميل پرسشنامه مربوط به ثبت سفارش كالا مي‌باشد.

مرحله چهارم، دريافت تأييديه سند ثبت سفارش كالا است. كه كارشناس مربوطه آن را صادر مي‌كند.

پنجمين مرحله، مراجعه به يك شركت بيمه، به جهت دريافت بيمه‌نامه براي حمل‌ونقل كالاي سفارشي است.

و در آخر ششمين مرحله، پرداخت هزينه‌هاي لازم مانند حق ثبت سفارش كالا است. كه بايد در بانكي كه واسطه معامله است انجام گيرد. خوب است بدانيد مرحله پرداخت هزينه‌ها بايد بعد از تكميل برگه‌هاي تقاضاي گشايش اعتبار و فرم بانكي. همچنين بعد از دريافت بيمه‌نامه و فاكتور فروش و درنهايت پس از دريافت مجوز انجام گيرد.

مدارك لازم جهت ثبت سفارش كالاي وارداتي

تاجران و بازرگانان براي ثبت سفارش كالاي وارداتي بايد مدارك و اسنادي را تهيه و ارائه نمايند. كه اين مدارك شامل موارد زير مي‌شود.

  • در ابتدا تاجران بايد كارت بازرگاني داشته باشند.
  • با مراجعه به سامانه ثبت سفارش سازمان توسعه و تجارت اقدام به دريافت كد ثبت سفارش نمايند. كه اين كد شامل كد كاربري و رمز عبور مي‌شود.
  • اوراق ثبت سفارش متقاضي كه داراي 3 برگ تايپ‌شده است. اين برگه‌ها بايد به امضا متقاضي رسيده و بدون خط‌خوردگي باشند.
  • به جهت اثبات فرايند قانوني واردات كالا لازم است مجوزهاي قانوني كه تعيين‌شده است دريافت گردد. مثلاً تأييديه‌هاي سازمان استاندارد يا سازمان بهداشت در مورد واردات برخي كالاها لازم است.
  • اصل فاكتور فروش دريافتي از فروشنده كالا يا پروفرما به‌اضافه كپي از آن بايد ارائه شود.
  • براي معرفي كامل كالاي مورد نظر وارداتي، ارائه يك بروشور يا كاتالوگ الزامي است.

تعيين هزينه‌ ثبت سفارش كالاي وارداتي

هزينه‌هاي مربوط به ثبت سفارش كالاي وارداتي با توجه به نوع كالا و حجم آن و ساير ويژگي‌هاي كالا متفاوت خواهد بود. اما يكسري قوانين و اصول كلي كه از پيش توسط قانون پيش‌بيني‌شده است؛ براي تعيين اين هزينه‌ها وجود دارد.

البته اين اصول و قوانين تعيين‌كننده هزينه ثبت سفارش، هرسال با توجه به بودجه اختصاصي به واردات سالانه كشور تغيير مي‌كند. بنابراين لازم است تاجر يا واردكننده كالا و يا ترخيص‌كار گمرك كه وظيفه دارد مراحل واردات كالا را انجام دهد. در مورد قوانين هرسال مربوط به تعيين هزينه‌هاي ثبت سفارش كالا اطلاعات كافي كسب نمايد.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

 

سؤالات متداول

ثبت سفارش كالاي وارداتي چيست ؟

گام اول تاجران و بازرگانان پيش از شروع فرايند واردات كالا كه يك پروسه اداري ثبت كالاي وارداتي مي‌گويند.

ثبت كالاي وارداتي به چه منظور انجام مي‌شود ؟

با ثبت سفارش وزارت بازرگاني كشور و سازمان توسعه و تجارت سندي را به تاجر مي‌دهند و بيانگر آن است كه واردات كالاي مورد نظر تاجر تحت نظارت سازمان‌هاي مربوطه قرار دارد و كاملاً قانوني است. و همچنين اين سند نشان‌دهنده مالكيت تاجر بر كالاي واردشده است.

امتیاز:
بازدید: 0
برچسب:
:
[ 1402/4/29  ] [ ۱۹ ] [ vakiell ] [ ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 0
دیروز : 0
افراد آنلاین : 7
همه : 0
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب